Tutkimus -
ja analysointikeskus TAK ja Itä-Suomen yliopisto julkaisivat äskettäin
tutkimuksen viisumivapauden vaikutuksesta venäläisten Suomen matkailuun. Sen
mukaan Suomeen tulevan rahan määrä nousisi nykyisestä 1,15miljardista 3,34
miljardiin vuodessa. Kasvu tulisi lähes
kokonaan moskovalaisten rahankäytöstä, joka olisi 2,3 miljardia vuodessa.
Viisumiton matkailu tuskin räjäyttäisi
matkailijamäärät kasvuun. Viisumin hinta ja saatavuus eivät ole nytkään
venäläisille este eikä edes hidaste matkustaa Suomeen. Viisumin hinta on noin
35 euroa. Jokaisesta pikkukaupungista löytyy matkatoimistoja, jotka hyvin
nopeasti järjestävät viisumin Suomeen.
Liikenneyhteydet
asettavat suurimmat rajoitukset matkailun kasvulle. Moskova - Pietari
junayhteys on nykyisellä raidemäärällä täysi. Lentomatkailun kasvu törmää terminaali-
ja lentovuoro-ongelmiin Moskovasta. Maaliikenne autoilla on jo nyt vaikeuksissa
huonojen Venäjän puoleisten teiden vuoksi niin Moskovasta Pietariin kuin siitä
rajallekin, jonka vetokyky asettaa myös rajoituksia. Mihinkään näistä
ongelmista ei ole nopeaa ratkaisua.
Myös Suomesta
ostettavien tuotteiden laatu ja hintakilpailukyky rajoittavat matkailijamäärän
kasvua, koska samoja tuotteita saa jo nyt Venäjältä suomalaisista marketeista.
Venäjän tullikomitean asettamat rajoitukset ovat menneinä vuosina aiheuttaneet
kauppaan äkillisiä häiriöitä. Ne eivät tulevaisuudessakaan ole aivan
poissuljettuja.
Yliarvostetun
ruplan devalvoituminen valtion tukiostoista huolimatta ja Venäjän talouden
ennustaminen ovat täysin ratkaisevia matkailun kehittymiselle. Ne voivat
pudottaa täysin pohjan pois ruusuisilta ennusteilta. Tutkimuksessa lienee
oletettu Venäjän kasvun jatkuvan Eurooppaa nopeampana ilman notkahduksia.
Suomessa valtio
ja kunnat suunnittelevat edelleen hatarien ennusteiden pohjalta investointeja
rajaliikenteeseen ja matkailuun ilman kustannus-hyöty-riski-analyysejä, vaikka
esimerkiksi rekkaparkit seisovat virheinvestointeina lähes käyttämättöminä
puhumattakaan satamien autokentistä.
Suomen
kannalta olisi hyödyllistä tutkia tänne
mahdollisesti tulevan rahamäärän lisäksi sitä, mihin raha menee tulonsa
jälkeen, ja mikä todellisuudessa on rahan kokonaisvaikutus Suomen ja sen velkaantuvien rajakuntien talouteen
ja työllisyyteen. Tällöin voitaisiin välttää myös virheinvestoinnit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti