lauantai 1. syyskuuta 2012

Onko Lappeenrannan kauppa ja matkailu saavuttanut huippunsa?


Raha-automaattiyhdistyksen päätös sijoittaa kasino Vaalimaalle rakennettavaan kauppakeskukseen voi olla paljon merkittävämpi kuin vain pelkän kasinon rakentaminen. Se voi kääntää asiakasvirtoja pysyvästi pois Lappeenrannan seudulta. Autoviennin tapainen romahdus vain viidessä vuodessa viidenteen osaan voi olla edessä muutaman vuoden aikana.
Valmistuva Helsinki-Pietari moottoritie tulee nopeuttamaan myös rajan ylitystä, jolloin Kymenlaakson ja Helsingin houkuttelevuus lisääntyy. Tuskin pietarilaiset haluavat enää körötellä kuoppaista tietä Imatralle tai seisoa tuntikausia Nuijamaan jonoissa.
Venäjältä ja Suomesta ei löytyne halukkuutta investoida uuteen kanavatiehen, koska se on tällä hetkellä ”ei kenenkään maata”. Uusi lisäraide Svetogorskiin ja moottoritie Pietarista rajalle nielevät paljon rahaa myös Venäjän puolella.
Samaan aikaan Pietari-Moskova moottoritie on kesken ja hitaan edistymisen vuoksi kovan kritiikin kohteena Venäjällä. Lisärahoituksen saanti Pietarista rajalle suuntautuviin liikennehankkeisiin on jatkossa vaikeaa. Tämä on syytä pitää mielessä haaveiltaessa uutta rajanylityspaikka Parikkalaan.
Lappeenranta ja Imatra ovat ponnistelleet aivan oikein rajan ylityksen nopeuttamiseksi. Se ei kuitenkaan pelkästään auta, jos tieyhteydet ovat heikot.
Samaan aikaan tulisi saada parannettua entisestään Lappeenranta – Vaalimaa -tietä lisääntyvän Kymenlaakson matkailijavirran haalimiseksi osittain Etelä-Karjalaan. Tien nopeusrajoitus tulisi kauttaaltaan olla 100 km/tunnissa eli moottoriliikennetie-tasoa.
Tien tärkeys korostuu entisestään, kun tie Vainikkalasta Raippoon valmistuu. Tällöin olisivat paremmat mahdollisuudet saada radan varteen sijoittuvia teollisuus- ja logistiikkayritysten työpaikkoja korvaamaan mahdollisesti väheneviä palvelualan työpaikkoja Lappeenrantaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti