Kansanedustaja
Jukka Kärnä (sd) oli taas (E-S 21.12.2012) ristiretkellä elinkeinoelämää
vastaan syyttämällä sitä hyvinvointiyhteiskunnan telomisesta. On merkillistä,
että kansanedustaja jaksaa jatkuvasti purra sitä kättä, joka syöttää häntä ja
hänen äänestäjiään.
Hyvinvointiyhteiskunta
rahoitetaan valtion ja kuntien keräämillä verotuloilla. Valtion budjetissa 2012
elinkeinoelämä maksoi valtiolle valmisteveroa 6,7 miljardia, liikevaihtoon
perustuvia veroja 16,7 miljardia ja merkittävän osan 12,1 miljardin
tuloverokertymästä eli reilusti yli puolet valtion 52,4 miljardin budjetista.
Hyvinvointiyhteiskunta
on yksilöllinen etuusjärjestelmä. Jaettavaa pitää ensin syntyä ennen kuin niitä
voi etuisuuksina jakaa.
Jos elinkeinoelämän
kilpailuedellytykset ja sen myötä veronmaksukyky huonenevat riittävästi liian
suurien työvoimakustannusten vuoksi, niin silloin on edessä hyvinvointiyhteiskunnan
palveluiden heikkeneminen. Syy ei ole
suinkaan yksin elinkeinoelämän, vaan muun muassa tehottoman ja kalliin julkisen
sektorin, jonka työntekijämäärä on kasvanut
muutamassa vuosikymmenessä 170 000:sta yli 800 000:een työntekijään.
Tämän
lisäksi ammattiyhdistysliikkeen ajamat ja osittain laittomin lakoin kiristämät tuottavuuden ylittävät palkankorotukset sekä erilaiset muut
työvoimakustannuksia nostavat sosiaalipaketit ovat olleet jatkuvasti
heikentämässä kilpailukykyä.
Tämän kaiken
ymmärtävät tavalliset Suomea pystyssä pitävät kansalaiset. Mutta jostain syystä
se ei mahdu ay-aktiivien järjen juoksuun. Tämä osoittaa, että ay-johto on
menettänyt yhteytensä työntekijöihin, jotka eroavat liitoista ja niiden
työttömyyskassoista, ja tällä tavalla osittavat mielipiteensä ay-toiminnasta.
Äskettäin valtio päätyi tukemaan verovaroin loistoristeilijän
rakentamista noin 6 miljoonaa pienemmällä summalla kuin telakka olisi halunnut.
Erityisesti ay-johtajien keskuudessa
kritisoitiin heidän mielestään liian pientä tukipaketia.
Ay-liitoilla on miljardien sijoitusomaisuus.
Miksi ay-liitot eivät anna mitätöntä 50 miljoonan vippiä telakalle omien
jäsentensä työllisyyden turvaamiseksi? Miksi ay-liike ei tee laivakohtaista
työehtosopimusta 20 % palkanalennuksella, jotta tilaus saataisiin Turkuun?
Talkoohenkeä
vaaditaan elinkeinoelämältä ja kaikilta veronmaksajilta, mutta sitä itsekäs ja
vain omia etujaan ajava ay-liike ei vaadi itseltään.
Timo
Vainikka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti