Etelä-Saimaan
artikkelissa 10.2.2013 käsiteltiin Etelä-Karjalan ostosmatkailua.
Kirjoituksessa olleiden kaupan asiantuntijoiden esittämät useat asiat eivät
perustuneet faktoihin, vaan olivat lähinnä mielipiteitä, olettamuksia ja
arvauksia.
Santasalo
Ky:n / TAK Oy:n ennusteen mukaan venäläiset käyttävät Etelä-Karjalassa vuonna
2025 rahaa kauppaan ja palveluihin vähintään 1,3 miljardia euroa eli viisi
kertaa enemmän kuin nyt. Tieto on lähinnä vain arvaus.
Venäläisten
ostovoima perustuu lähes pelkästään öljyn ja kaasun hinnan kehitykseen, jonka
ennustaminen on yli kymmenen vuotta eteenpäin mahdotonta. Esimerkiksi
liuskekivestä valmistetun nesteytetyn kaasun edullinen hinta ja tuonti
Yhdysvalloista Eurooppaan on jo nyt irrottanut maakaasun hinnan
öljysidonnaisuudesta, joka on alentanut Venäjän kaasun myyntimääriä ja hintoja.
Ostosmatkailu
tuo työpaikkoja, mutta minkälaisia ja kuinka paljon on niiden nettolisäys?
Matkailun ja
kaupan investointien työllisyysvaikutukset ovat pieniä ja lyhytkestoisia. Ne
työllistävät usein paikkakunnan ulkopuolisia yrityksiä, jotka käyttävät lähes
pelkästään ulkolaista työvoimaa. Hyödyt valuvat alueen ulkopuolelle.
Kaupan ja
matkailun työpaikat ovat enimmäkseen osa-aikaisia. Lehtitietojen mukaan Rauhaan
valmistunut matkailukohde työllistää 200 henkeä, joista vain 40 on
kokopäiväistä. Osa-aikatyön pieni palkka tuo vähän verotuloja. Todellisuudessa
verovaroin maksetaan osa kaupan ja matkailun palkkakustannuksista.
Kaupan
työpaikat tuskin kasvavat lähivuosina merkittävästi, koska suomalaiset
keskusliikkeet ovat investoineet pelkästään Pietarin alueelle yli 20
elintarvike - ja rautamarkettia. Sekä suomalaiset että venäläiset jatkavat
investointejaan isoihin kauppakeskuksiin, joita on myös parikymmentä.
Yhdysvalloissa
ja Euroopassa jo käytössä olevat kaupan maksuautomaatit vähentävät kaupan
työpaikkoja Kaakkois-Suomessa vaikka ostosmatkailu kasvaisikin. Työpaikkojen
nettolisäystä ostosmatkailu ei tuone. Voisivatko kaupan asiantuntijat kertoa
monta sataa kassatyöntekijää automaatit vähentävät Kaakois-Suomessa?
Miksi
esimerkiksi Lappeenrannan kaupunki on eräs Suomen velkaisimpia kaupunkeja,
vaikka täällä on ollut niin erinomainen, kirjoituksessakin hehkutettu
työpaikkakehitys muuhun maahan verrattuna? Löytyisikö tähän vastaus kaupan
asiantuntijoilta?
Eikö
Kaakkois-Suomen kaupunkien ja palveluelinkeinojen kannattaisi käydessä ostosmatkailun
taloudellisista, yhteiskunnallisista ja sosiaalisista vaikutuksista tutkimus? Arvuuttelujen
sijaan tarvittaisiin tutkimustietoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti