Ammattiyhdistysliikkeen ajaa oikeutetusti jäsentensä etua. Mutta se tapa ja tavoite,
jolla ay-liike ajaa asiaansa ei ole läheskään aina hyväksyttävä.
Suomessa on
eniten lakkoja Euroopassa. Huomattava osa niistä on laittomia, jollaisia
muualla Euroopassa enää harvoin järjestetään. Lakoilla on vauhditettu vuosien
aikana Suomen talouden ja tuottavuuden heikkenemistä, joka ovat nyt osaltaan ajamassa
Suomea lamaan.
Metalliliiton
toimintakertomus vuodelta 2011 soittaa, että sen oma pääoma oli 173 miljoonaa,
josta lakkorahaston osuus 143 miljoonaa. Jäsenmaksutuotot olivat 53,4 miljoonaa
ja sijoitustuottoja tuli 7,6 miljoonaa vuodessa.
Metallilla on
siis lakko - ja työttömyyskassa, mutta ei työllisyyskassaa. Sillä olisi
halutessaan ollut taloudelliset mahdollisuudet jäsenistönsä työllisyyden
tukemiseen esimerkiksi lainaamalla tarvittavat 50 miljoonaa mahdollisen laivatilauksen
saamiseksi Turkuun.
Metalliliiton
säännöt eivät sitä myöskään estä. Säännöt ovat laadittu metallimiesten palkankorotusten eikä työpaikkojen
säilymisen näkökulmasta. Hyvärisen lainaamissa säännöissä ei sanota mitään
teollisuudenalan menestymisestä tai pyrkimyksestä taata työpaikka. Korkea
palkka ei auta, jos tilille ei tule mitään.
Olisiko
ay-liikkeen mahdollista löytää sääntöihinsä uusi euroajan malli palkankorotusten
ja työpaikan säilymisen välillä kilpailukyvyn palauttamiseksi? Vai onko
ammattiyhdistysliike edelleen yhteiskunnan ainoa taho, joka kuvittelee voivansa
tulla yhteiseen pöytään sanelemaan ehtoja ja vaatimuksia?
Aiemmin
kilpailukykyä ja työpaikkojen säilymistä hoidettiin devalvaatioilla. Sen
tilalle ei ole pystytty vielä löytämään uutta mallia. Suomalaiset metallimiehet
ovat huippuluokkaa. Mutta palkkakustannukset, ja sitä kautta työpaikat
karkaavat käsistä.
Turun
miljardin laivaprojektin rahoituksesta valtio olisi hoitanut 70 %. Hallituksen
yksimielinen, vasemmistoministerienkin
tukema, päätös olisi taannut lainoja 600 miljoonalla ja antanut muita
lainoja tai innovaatiotukea 100 miljoonaa.
Sairasta
teollisuutta ei pidä tukea verovaroin, koska äärimmäisyyteen vietynä Suomen
kaltaisen pienen maan verovarat eivät siihen riitä. Esimerkiksi laivatilauksen
voittaneen Ranskan bruttokansantuote on Suomeen verrattuna kaksitoistakertainen.
Timo
Vainikka
Lappeenranta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti