lauantai 7. tammikuuta 2012

S-ryhmän voitot ja asiakasbonukset valuvat Venäjälle

Osuustoiminnan alkuperäisenä ideana oli saada pääasiassa maatalousosakkailleen halvemmalla heidän tarvitsemiaan tuotteitaan ja toisaalta myydä omia tuotteitaan osuustoimintayrityksen kautta. Syntynyt voitto jaettiin osakkaille.
S-ryhmän viime vuoden 5,5 miljardin vähittäismyynnistä investointeihin käytettiin 237 ja asiakasbonuksiin 171 miljoonaa euroa. Investoinnit ovat kohdentuneet Suomen lisäksi  Baltiaan ja Venäjälle, jossa avattiin kahdeksas marketti.
Suomalaisten asiakkaiden maksamat Euroopan kolmanneksi kalleimmasta ruuasta saadut voitot valuvat ulkomaille. Sinne tehdyistä market - investoinneista saadut voitot eivät palaa Suomeen, vaan ne menevät uusiin investointeihin kohdemaissa. Suomalainen omistaja ja asiakas eivät hyödy niistä juuri mitään.
Painetta korkeaan ruuan hintaan alentaisi yli-investointien välttäminen kotimaassa jättimarketteihin, joiden kaikki kassat eivät ole käytössä edes ruuhka-aikoina ja lattiapinta-alaa on vapaana. Se vähentäisi myös osa-aikatyötä, joka ei elätä täysin työntekijöitä. Palkan lisäksi tarvittava lisäsosiaaliturva maksetaan verovaroilla. Eli me kaikki veronmaksajat maksamme osan markettien työvoimakuluista.
 Elintarvikkeilla on helppoa tehdä voittoa Suomessa, koska vähittäis - ja tukkumarkkinaa kontrolloi lähes täysin S - ja K-ryhmä. S-ryhmän markkinaosuus on 44,1 % ja K-ryhmän hieman vähemmän, yhteensä n. 80%.
SOK julkisti 29.8 ryhtyvänsä presidentti Ahtisaaren tekemän rauhantyön sponsoriksi, koska” rauhantyön edistäminen sopii hyvin osuustoiminnalliselle yritykselle, jonka toiminnan lähtökohtana on vastuullisuus.” Voisiko SOK osoittaa vastuullisuutta Suomessa aloittamalla K-ryhmän kanssa oikean kilpailun ruuan hinnan alentamiseksi ?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti